BIBLIA ŞI MORALA

Rădăcinile biblice ale acțiunii creștine

Comisia Biblică Pontificală, deja în anul 2002, prin mandatul preşedintelui de atunci, cardinalul Joseph Ratzinger, a voit să trateze raportul Biblie şi morală, punându-se în faţa următoarei întrebări: care este valoarea şi semnificaţia textului inspirat pentru morala din timpul nostru, în care nu se pot neglija dificultăţile menţionate mai sus?

În Biblie se găsesc multe norme, porunci, legi, culegeri de coduri etc. Însă o lectură atentă arată că aceste norme nu sunt niciodată izolate, independente, ci aparţin mereu unui context determinat. Se poate spune că în antropologia biblică ceea ce este primar şi fundamental este acţiunea lui Dumnezeu, care o precede pe cea a omului, darurile sale de har, invitaţia sa la comuniune: ansamblul normativ este o consecinţă pentru a indica omului care este modul adecvat de primire a darului lui Dumnezeu şi de trăire a lui. La baza acestei concepţii biblice este viziunea despre persoana umană aşa cum a fost creată de Dumnezeu: ea nu este niciodată o fiinţă izolată, autonomă, liberă de tot şi de toţi, ci se află într-un raport radical şi esenţial cu Dumnezeu şi cu comunitatea fraţilor. Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său: însăşi existenţa omului este primul şi fundamentalul dar pe care el l-a primit de la Dumnezeu. În perspectiva biblică, un discurs despre normele morale nu poate fi restrâns la ele, luate în manieră izolată, ci trebuie să fie inserat mereu în contextul viziunii biblice despre existenţa umană.

Prima parte a documentului îşi propune să prezinte această concepţie caracteristică biblică în care antropologia şi teologia se întrepătrund reciproc. Urmând ordinea canonică a Bibliei, persoana umană apare mai întâi în calitate de creatură căreia Dumnezeu i-a dăruit viaţa însăşi, apoi ca membru al poporului ales cu care Dumnezeu a încheiat o alianţă specială şi, în sfârşit, ca frate şi soră a lui Isus, Fiul întrupat al lui Dumnezeu.

În partea a doua a documentului este scos în evidenţă că în Sfânta Scriptură nu se pot găsi direct soluţii la multele probleme de astăzi. Cu toate acestea, Biblia, deşi nu oferă soluţii preconfecţionate, prezintă criterii a căror aplicare ajută la găsirea unor soluţii valabile pentru acţiunea umană. Înainte de toate, sunt indicate două criterii fundamentale: conformitatea cu viziunea biblică despre fiinţa umană şi conformitatea cu exemplul lui Isus, şi apoi alte criterii speciale. De fapt, din ansamblul Sfintei Scripturi se pot deduce cel puţin şase linii de forţă pentru a ajunge la luări de poziţie morale solide, care să se sprijine pe revelaţia biblică: 1) o deschidere spre diferitele culturi, aşadar un anumit universalism etic (criteriul de convergenţă); 2) o fermă luare de poziţie împotriva valorilor incompatibile (criteriul de contrapoziţie); 3) un proces de purificare a conştiinţei morale care se află în interiorul fiecăruia dintre cele două Testamente (criteriul de progresie); 4) o rectificare a tendinţei de a închide deciziile morale numai în sfera subiectivă, individuală (criteriul dimensiunii comunitare); 5) o deschidere spre un viitor absolut al lumii şi al istoriei, care poate marca în profunzime obiectivul şi motivaţia acţiunii morale (criteriul finalităţii); 6) o determinare atentă, în funcţie de cazuri, a valorii relative sau absolute a principiilor şi preceptelor morale (criteriul discernământului).

Toate aceste criterii, a căror listă este reprezentativă, dar nu exhaustivă, sunt profund înrădăcinate în Biblie şi aplicarea lor va putea să-l ajute pe credincios: e vorba de a arăta care sunt punctele pe care revelaţia biblică le oferă pentru a ne ajuta pe noi, astăzi, în procesul delicat al unui discernământ moral corect.

Exprim membrilor Comisiei Biblice Pontificale mulţumirea mea pentru munca răbdătoare şi angajantă. Îmi doresc ca acest text să ajute ca să se descopere tot mai mult valorile fascinante ale vieţii genuin creştine şi să se considere Biblia ca un text inepuizabil şi mereu actual pentru determinarea acţiunii corecte de care depind reuşita şi fericirea deplină a fiecărei persoane şi a întregii comunităţi.

William Cardinal Levada

Preşedinte

https://drive.google.com/file/d/1R0AuCWIV1dEgRk9RssKpnkkGTtF9oeQC/view?usp=sharing

Lasă un comentariu